Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül a 500 éves Royal Mail, amely egykor a brit nemzeti büszkeség szimbóluma volt. Kretinsky, aki együttműködik egy futballklubban és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak, a világ egyik legnagyobb logisztikai vállalatává szeretné formálni ezt a megfáradt intézményt. Az üzletember korábban jogász volt, majd a európai energia piacokon szerezte vagyonát, amely jelenleg 6 milliárd font körüli összegre rúg. A Royal Mail felvásárlása körüli érdeklődésének hátterében a vállalatok közötti verseny és a logisztikai szektor átalakulása áll.
A Royal Mail története több mint 500 évre nyúlik vissza, amikor VIII. Henrik alapította. Azóta is a brit élet szerves részét képezi, sok ember számára a postás nem csupán egy szolgáltató, hanem egy ismerős arc, akivel napi kapcsolatban állnak. Azonban az utóbbi években a Royal Mail nehézségekkel küzd, mivel piaci részesedése és nyeresége folyamatosan csökken. A levélküldemények száma drámaian csökkent, 2004-ben még 20 milliárd levél került feladásra, míg tavaly ez a szám már csak hét milliárd volt. A vállalat nemcsak pénzügyi kihívásokkal néz szembe, hanem szakszervezeti feszültségekkel is, amelyek sorozatos sztrájkokhoz vezettek.
Kretinsky ambiciózus tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t a modern kor igényeihez igazítsa, miközben megőrzi a vállalat hagyományait és kötelezettségeit. A cseh milliárdos célja, hogy a Royal Mail egy európai logisztikai óriássá fejlődjön, amely képes versenyezni a DPD, DHL és Amazon cégekkel. Ehhez azonban jelentős befektetésekre van szükség, hogy a cég fel tudja venni a versenyt a dinamikusabb versenytársaival, akik már régóta invesztálnak a technológiába és az infrastrukturális fejlesztésekbe.
A Royal Mail jelenlegi helyzete, amely magában foglalja a kötelezően előírt szolgáltatási kötelezettségeket is, hátrányos helyzetbe hozza a céget, mivel nem tudja a legprofibb üzleteket választani, miközben a magáncégek képesek arra, hogy a legjövedelmezőbb megbízásokat vegyék fel. Kretinsky azonban úgy véli, hogy a Royal Mail-nak van lehetősége a fejlődésre. Az általa javasolt reformok között szerepel a másodosztályú levelek kézbesítésének csökkentése, ami évente 300 millió font megtakarítást jelenthetne a cég számára.
A cseh milliárdos ambiciózus tervei között szerepel a GLS, a Royal Mail anyavállalatának európai csomagszolgáltatása, amely az utóbbi években sikeresen növekedett és profitot termelt, míg a Royal Mail veszteségekkel küzdött. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a Royal Mail-nak rengeteg hátrányt kell leküzdenie, ha versenyképes akar maradni. Kretinsky ígérete szerint azonban a Royal Mail jövője nem a leépítésről, hanem a növekedésről szól, és reméli, hogy a GLS tapasztalatait felhasználhatja a brit vállalat működésének javítására.
A jövőbeli tervekben szerepel a csomagmegőrző automaták telepítése is, amelyek a modern vásárlói igényeknek felelnek meg. Az első ilyen automatát a Sainsbury’s szupermarketlánc telepíti, és ezek a megoldások lehetővé teszik, hogy a vásárlók rugalmasan vehessék át csomagjaikat anélkül, hogy otthon kellene várniuk a kézbesítést. A Royal Mail vezérigazgatója, Emma Gilthorpe az új postafiókokra vonatkozó terveket is bejelentette, amelyek lehetővé teszik a kis csomagok leadását egy új, okostelefonos applikáció által vezérelt rendszer segítségével.
A cseh milliárdos felvásárlási szándéka mögött nem csupán a Royal Mail hagyományai állnak, hanem a jövőbeli lehetőségek is. A logisztikai szektor folyamatosan fejlődik, és Kretinsky úgy véli, hogy a Royal Mail és a GLS együttesen képes lehet arra, hogy jelentős piaci részesedést szerezzenek az európai piacon. A felvásárlás körüli tárgyalások során a munkavállalói szakszervezetek is biztosítékokat kaptak Kretinskytől, hogy a Royal Mail nem fog csődbe menni, és az új vezetés alatt a munkavállalók érdekeit figyelembe veszik.
A Royal Mail jövője tehát nemcsak a múlt dicsőségéről szól, hanem a modern kihívásokkal való szembenézésről is. Kretinsky ambiciózus tervei remélhetőleg új irányt adnak a vállalatnak, és lehetőséget biztosítanak arra, hogy a Royal Mail újra versenyképes szereplővé váljon a logisztikai piacon. Az idő majd megmutatja, hogy a cseh milliárdos képes lesz-e megvalósítani elképzeléseit, de az már most látszik, hogy a Royal Mail új korszak előtt áll.