Mesterséges intelligencia teszteli a közvéleményt a botoxról és töltőanyagról

Egy új mesterséges intelligencia (MI) eszközt használtak a botoxzal és ajakfeltöltőkkel kapcsolatos vélemények rendezésére, amelyeket egy nyilvános konzultáció keretében nyújtottak be, és a brit hatóságok szerint ez volt az első ilyen jellegű alkalmazás az Egyesült Királyságban. Az eszközt a skót kormány által indított konzultáció válaszainak átvizsgálására állították be, amely a nem műtéti kozmetikai eljárások szabályozásáról szólt. Az MI képes volt „majdnem azonos” eredményeket produkálni, ha összehasonlították azzal, amit emberek végeztek el ugyanezen feladat keretében. A hatóságok remélik, hogy a „Consult” névre keresztelt eszköz megkíméli a köztisztviselőket a hasonló időigényes feladatoktól a jövőben, és a becslések szerint körülbelül 20 millió fontot takarít meg az adófizetőknek.

A Consult a kormány által tervezett MI-alapú eszközök egy sorának része, amelyeket közösen „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évekbeli „Yes, Minister” című sitcom ravasz köztisztviselője után. A sorozat gyakran célozta meg a kormányzati bürokrácia túlzásait. A kísérlet során az MI eszköz 2000 benyújtott véleményt vizsgált meg, azonban a nyilvános konzultációk, amelyek célja, hogy a brit állampolgárok véleményét összegyűjtsék a miniszterek által fontolgatott kérdésekről, akár tízezernél is több választ generálhatnak. Az MI képes volt azonosítani a válaszok közötti témákat, és ennek megfelelően számlálta és katalogizálta a válaszokat – mindezt emberi szakértők ellenőrizték a két szakaszban.

A Consult megállapításait ezután összehasonlították egy párhuzamosan dolgozó emberi szakértői csapat eredményeivel. Peter Kyle technológiai miniszter elmondta, hogy a kísérlet kezdeti sikere azt jelenti, hogy a Consult „nagyon hamar” elérhetővé válik a kormányzat számára. „Miután ilyen ígéretes eredményeket mutatott, Humphrey segíteni fog nekünk csökkenteni a kormányzási költségeket, és megkönnyíti, hogy átfogóan gyűjtsük be és vizsgáljuk meg, amit a szakértők és a közvélemény mond nekünk különböző fontos kérdésekben” – fogalmazott.

A kormány reményei szerint a mesterséges intelligencia technológiák szélesebb közszolgálati alkalmazása révén 45 milliárd fontot lehet megtakarítani. Jelenleg a Consult még mindig próbafázisban van, és további értékelésekre van szükség, mielőtt végleges döntést hoznának a szélesebb körű alkalmazásáról. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig „emberek lesznek a folyamatban”, akik ellenőrzik a Consult munkáját. A hatóságok emellett próbálták kezelni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos állandó aggályokat is. Az egyik ilyen, hogy az MI rendszerek időnként hamis információkat generálnak, amit „hallucinációnak” neveznek. Mivel az MI-t csak egy viszonylag korlátozott feladat végrehajtására kérték fel, a hatóságok szerint a hallucináció nem jelentett jelentős problémát.

Az ilyen típusú MI eszközök, amelyeket úgynevezett „nagy nyelvi modellek” segítségével készítettek, szintén előítéleteket mutattak, mivel felszívják az emberi generálta adatokban rejlő előítéleteket, amelyeken kiképezték őket. Azonban a Consulttal dolgozó szakértők megállapították, hogy összességében csökkentette az előítéleteket, mivel eltávolította azokat a lehetőségeket, amelyek lehetővé tették az egyes emberi elemzők számára, hogy „projektezzék saját előfeltevéseiket”. A Consult-ot arra is tesztelték, hogy képes-e kezelni a helyesírási hibákat és egyéb tévedéseket tartalmazó nyelvet. Jelenleg azonban csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt egyéb nyelveken, mint például a walesi, azokat először angolra kell fordítani.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cpd4nxvw9lyo

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük