A Co-op boltokban a közelmúltban tapasztalt súlyos kibertámadás következtében üres polcokkal találkozhatnak a vásárlók, mivel a friss termékek szállítását jelentősen megzavarta a támadás. A boltok továbbra is nyitva tartanak és folytatják a kereskedelmet, azonban hétfőn és kedden néhány bolt csak készpénzes tranzakciókat tudott fogadni, amit a cég mostanra sikeresen megoldott. A zűrzavar a cég pénteki bejelentése után következett be, amelyben a BBC-nek elmondták, hogy a támadás következtében „jelentős” mennyiségű ügyféladatot loptak el.
A Co-op szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy a boltjaikba történő szállításokat a hackerek által végrehajtott „folyamatos, rosszindulatú próbálkozások” befolyásolták, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés volt. „Négyzetes erőfeszítéseket teszünk a zűrzavar csökkentésére és a szállítások helyreállítására” – mondták. „Néhány boltunkban lehet, hogy nem állnak rendelkezésre a megszokott termékek, és szeretnénk elnézést kérni tagjainktól és vásárlóinktól, ha ez a helyzet a helyi boltjukban is így van” – tették hozzá.
A kibertámadás hátterében álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adatai kerültek eltulajdonításra, akik részt vettek a Co-op tagsági programjában, bár a cég ezt a számot még nem erősítette meg. A vállalat áprilisi bejelentése szerint 2024-re 6,2 millió aktív taggal büszkélkedhet, ami 22%-os növekedést jelentett a tagsági bázisában. A Co-op azt állítja, hogy csak a tagok személyes adatai, például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek ki, míg a banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem.
Az ügyfelek és a nyilvánosság felé Shirine Khoury-Haq, a Co-operative Group vezérigazgatója hétfőn elnézést kért a megsértett adatok miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a kollégáink és a tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta. „Elismerjük az adatvédelem fontosságát, és komolyan vesszük a kötelezettségeinket önök felé és a szabályozók felé, különösen, mivel egy tagok által irányított szervezetről van szó.”
Ez a támadás nem sokkal azután vált ismertté, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware támadás áldozata lett. A cég felfüggesztette online rendeléseit, és több szolgáltatását leállította, miközben próbálta kezelni az incidenst. Ezzel párhuzamosan a Harrods csütörtökön bejelentette, hogy hackerek kísérleteztek a rendszereik feltörésével.
A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a brit kiskereskedők ellen irányuló kibertámadások során a bűnözők IT segédszolgáltatóknak álcázva próbálnak belépni a rendszerekbe. A Co-op csoport elleni támadás tehát nem egyedi eset; a kiskereskedelmi szektorban egyre nő a kibertámadások száma, ami aggasztó jelenség a vásárlók és a vállalatok számára egyaránt.
A Co-op és más brit kiskereskedők helyzete felhívja a figyelmet a digitális biztonság fontosságára, és arra, hogy a vállalatoknak folyamatosan frissíteniük és fejleszteniük kell a védelmi rendszereiket, hogy meg tudják védeni magukat az egyre kifinomultabb kibertámadásokkal szemben. A vásárlók bizalma kulcsfontosságú, és a cégek felelőssége, hogy megőrizzék adataink biztonságát, különösen egy olyan világban, ahol a digitális interakciók és a tagi programok egyre elterjedtebbek. A Co-op esetével kapcsolatos fejlemények nyomon követése elengedhetetlen ahhoz, hogy a vásárlók tudatában legyenek a saját adatvédelmük szempontjainak és a cégek felelősségének.