Februárban Észak-Queensland, Ausztrália területén egy hat hónapnyi eső zúdult a vidék lakóira, akik sokáig álmatlan éjszakákat töltöttek, bizonytalanul várva, hogy milyen mértékű áradással és károkkal ébrednek másnap. Különösen Andrew Brown, aki napközben kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, emlékezetes időszakot élt át. Brown nemcsak a szakmájában jeleskedik, hanem hobbiként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Sokan nem is sejtik, hogy ő áll a Wally’s Weather néven ismert Facebook oldal mögött, amelynek már 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely a Queensland állambeli időjárásra összpontosít.
A rekordmennyiségű esőzés idején, amikor 400 ember kénytelen volt elhagyni otthonát, Brown folyamatosan frissítette a közönségét, még éjszaka is felkelt, hogy megossza a legfrissebb híreket. A felelőssége és a közönsége iránti elkötelezettsége vezérelte, amikor úgy döntött, hogy előbb befejezi a munkát, miután észlelte, hogy az időjárási radarján öt órányi folyamatos eső várható. Ekkor nemcsak a Facebook-követőit, hanem a munkatársait, főnökeit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy ők is tegyenek így. „Amikor nagy időjárási esemény van, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan régió központjában, amely híres a januártól márciusig tartó, esővel átitatott, forró és párás időjárásáról.
Az emberek azért fordulnak egyre inkább a közösségi médiához az időjárás és a hírek terén, mert még ha áramkimaradás is lép fel, valószínűleg internetkapcsolatuk még mindig lesz. Brown tapasztalata szerint ezek az időjárási rendszerek gyakran éjszaka csapnak le, amikor az emberek nem látják, mi történik, így ő úgy érzi, hogy ő a közösség „szeme és füle”. A közönsége rendkívül aktív és elkötelezett, ami azt jelzi, hogy az emberek egyre inkább a közösségi médiát választják a hírek és az időjárási frissítések forrásául. A Pew Research Center szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be az információkat.
Professzor Daniel Angus, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója azt tapasztalta, hogy a mainstream médiától és kormányzati forrásoktól való fokozódó közhangulat, valamint a helyi közösségek igényei miatt egyre népszerűbbek az időjárás-influencerek, mint Brown. „Az időjárás-influencerek különösen vidéki és régiós területeken nyertek népszerűséget, mivel nagyon lokalizált, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy. Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösségi aggodalmakra” – magyarázta Angus.
Ugyanakkor az időjárás-influencerek esetében felmerül a pánikkeltés problémája is, amelyet például a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing is megélt. 2018-ban a szervezet kritikát kapott, mert történelmi szintű csapadékot és áradásokat jósolt, amelyek végül nem következtek be. Angus megjegyzi, hogy az időjárás-influencerek gyakran hiperbolikus és eltúlzott állításokat tesznek, mivel nem tartoznak a mainstream és hivatalos kormányzati forrásokhoz hasonló felelősségre. „Ha valami teljesen félresikerül, nekik végül nincs következményük” – tette hozzá.
Andrew Brown, aki önállóan tanulta az időjárás-előrejelzést, rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel. Az általa vásárolt előrejelző berendezésekbe tett befektetése olyan jelentős volt, hogy három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Brown tervei között szerepel, hogy a jövőben bővíti tevékenységét, és nagyobb figyelmet szentel a közönségnek, miközben szeretné elkerülni a nyilvánosságot is. „Nem szeretném, ha az emberek felismernének, mert így tudok elmenni az utcán anélkül, hogy zaklatnának” – mondta Brown, aki eddig sikeresen megőrizte anonimitását.
Az időjárás-influencerek világa tehát egyre népszerűbbé válik, de számos kihívást is magában hordoz. A közönség figyelme és a megbízhatóság kérdése folyamatosan napirenden van, ahogyan az időjárás-előrejelzés iránti kereslet is nő. A jövőben talán egyre több hivatásos meteorológus és influencer fogja egyesíteni tudását, hogy a lehető legjobb információkat nyújtsák a közönségnek.